Yogaschool

Teksten, video's en pdf's

Artikel 1 over het vormen van een bewustzijnsoefening

Je dient toch enkele zaken te kennen vooraleer je een bewustzijnsoefening uitvoert.
Als je onderstaande pdf download vind je daar meer informatie over.


De hoofd knie

De hoofd knie is een interessante oefening om de eigen mogelijkheden, de wilskracht mag gerust heel actief, heel intensief aangewend worden omdat op deze manier het stofwisselingsleven aangewakkerd wordt. Zo kan je via de wilskracht rechtstreeks de immuniteit aansterken. 

Toch is het gunstig dat het denken, de denkkracht niet verloren gaat maar attent blijft, in een overzicht blijft. Ondanks de intensieve strekking, die tot aan de grens van het kunnen en zelfs over de grens van je kunnen mag gaan, blijft de ademhaling vrij en ruim. Met deze gedachte, met deze inhoud kan je de hoofd knie uitvoeren. 

Na verloop van tijd leer je rustig te blijven tegenover deze spanningen en ontstaat er meer vreugde.




Enkele yogaoefeningen
Bij deze video volgen enkele yogaoefeningen na elkaar.
De zijwaartse driehoek, de balans, de kopstand en de kraai.

Het is belangrijk dat je de oefeningen altijd uitvoert met een thema, je brengt ook een gedachte bij het oefenen. Hier stond de vrije ademhaling centraal samen met een klare gedachte. Helaas ben ik het nog niet zo gewoon om voor een camera te staan...




De halve maan

Bij de halve maan is het belangrijk dat er een goede samenwerking ontstaat tussen het inzinken en het oprichten. De waarneming blijft bij deze oefening vrij en heel licht.  

Bij de halve maan heb je duidelijk twee verschillende bewegingen die bewust op elkaar afgestemd worden. Aan de ene kant heb je het inzinken van het bekken naar de grond en aan de andere kant richt het bovenlichaam zich actief naar boven en dan verder naar achter. Ondanks de spanningen blijft het bewustzijn waarnemend en sturend en ook de ademhaling blijft heel vrij in- en uitstromen. 

Je ervaart na de oefening een duidelijke verlichting, je voelt je lichter en het wordt rondom jezelf ook lichter en vrijer.


 Hier kan je de bespreking over de halve downloaden: 


De zonnegroet

Bij de zonnegroet is het uitermate belangrijk dat je actief wordt in het middengebied. Dit is het gebied ter hoogte van de zonnevlecht, de nieren. Dit gebied mag je actief en intensief opspannen en gebruiken. Dit opspannen gebeurt evenwel vanuit een klare waarneming en sturing vanuit het bewustzijn. De ademhaling is intensief maar blijft ondanks de grote inzet heel vrij. 

Na de uitvoering merk je een aangename lichamelijke verlevendiging, een warmte maar ook een grotere mentale wakkerheid.


De hurkzit

De hurkzit is een evenwichtsoefening. Bij een evenwichtsoefening let je altijd op een mooie verbinding tussen binnen en buiten. Bij de hurkzit let je vooral op een mooie, elegante en ontspannen oprichting van de wervelkolom. Dit oprichten gebeurt heel natuurlijk als je de waarneming heel vrij tegenover de omgeving kan houden met tegelijk een gevoel voor een ontspannen wervelkolom. Na de oefening ervaar je een grotere rust en een grotere presente wakkerheid.


De hoofd knie

De hoofd knie is een uitermate intensieve oefening die ook heel bewust vanuit deze intensieve strekking begonnen moet worden. Je neemt je voor om je grenzen, je mogelijkheden te verleggen. Dit voornemen mag je helemaal niet dwangmatig zien. Je grenzen verleggen betekent dat je nieuwe capaciteiten, nieuwe mogelijkheden, nieuwe kracht ontwikkeld of ook dat je betere invalshoeken vind om met je werk om te gaan. Je ziet het weer zitten en je merkt dat je groeit in je mogelijkheden. 

Je neemt je actief vast in het midden, dit is het gebied rond de nieren, en je strekt de wervelkolom actief naar boven en naar voor. Je ervaart hierbij een ruimte, een openheid en gelijktijdig een actieve wilsinzet in het midden. De inzet die je levert bezorgt je een vreugde, geen dwang. Je kan gerust een vijftal tot een tiental minuten in de oefening blijven. Na de oefening merk je een intensieve fysische warmte maar ook een gevoel van voldaanheid.


De driehoek

Ook de driehoek is een oefening dat actief vanuit het midden, het gebied van de nieren aangezet en behouden wordt. Bij de strekking let je op een vrij flankademhaling. Ondanks een actieve wilsinzet vanuit het midden blijft de ademhaling vrij tot in de flanken in- en uitstromen. en blijft de waarneming ondanks de gedegen inzet vrij. De wil neemt hierdoor de omgeving niet in bezit. Na de oefening let je op de wijdte.


De kameel

Bij deze mooie en heel esthetische rugwaartse strekking vanuit het actieve midden, blijft de waarneming rustig en tegelijk open voor de omgeving. Deze combinatie van rust en activiteit drukt een ontspanning uit in je acties tegenover de omgeving. Na de oefening merk je vooral een mooie rust maar ook een bevrijding.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x